zondag 10 december 2017

Review: Billy Childish & CTMF - Brand New Cage (Damaged Goods Records, 2017) (Poprock / Punk)

Billy Childish (die geboren werd als Steven John Hamper) uit Chatham, Kent, Engeland is kunstschilder, auteur, poët, fotograaf, filmmaker, zanger en gitarist.
Hij speelde in diverse bands, waaronder: The Chatham Singers, Thee Mighty Caesars, The Delmonas, The Pop Rivets, Thee Milkshakes, Thee Headcoats, The Vermin Poets, The Spartan Dreggs, Wild Billy Childish & the Blackhands en The Musicians Of The British Empire, die verschillende muziekstijlen speelden zoals: garage rock, punk, rock & roll, blues, folk, klassiek /experimenteel, gesproken woord, kinderliedjes en surf.
Samen met Charles Thomson richtte hij in 1999 The Stuckism Art Movement op, dat hij in 2001 verliet, om zich verder in de kunstwereld te ontwikkelen en in juli 2014 werd hij genomineerd voor de  Doctor Of Arts Degree van de universiteit van Kent, terwijl hij tevens les geeft aan Rochester Independent College.
Sinds 1979 brengt hij albums uit, zowel solo als met zijn bands en er verschenen reeds 118 albums van hem op die manier.
Met de band CTMF (voorheen The Musicians Of The British Empire), die bestaat uit: Nurse Julie (zijn vrouw Julie Hamper) - basgitaar,  bracht hij zijn eerste album "All Our Forts Are With You" in 2013 uit en deze werd gevolgd door "Die Hinterstoisser Traverse" (2013), "Acorn Man (2014)", "SQ1" (2016) en "Brand New Cage" (2017), die allemaal via Damaged Goods Records verschenen.

Het album, dat 12 nummers bevat, start met het titelnummer "Brand New Cage" en daarin hoor ik de band een uitstekende rock song spelen, waarin de zang me enigszins aan die van Ron Tree (Hawklords) doet denken, terwijl de muziek in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en dit nummer wordt gevolgd door "You Destabilise Me", een uitstekende rock song, die enkele subtiele tempowisselingen heeft en zo nu en dan chaotisch over komt.
Daarna zet de band me "Under Blue Montana Skies" voor en hoor ik een prima rock song, die een aanstekelijk ritme bevat en "It's All Gone Wrong" is een heerlijke aanstekelijke poprock song, die door Julie gezongen wordt.
Dan zet de band me "What About Brian", dat op single verschenen is voor en hierin brengt de band een schitterende zeventiger jaren gerelateerde punk song ten gehore (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "In The Devil's Focus", een fantastische rock song, dat het ritme van "Back Home" van The Golden Earring bevat.
In "Are You Better Than Me?" krijg ik een uptempo rock song te horen, die swingt en in "In a Parallel World" zet Billy Childish & CTMF me een schitterende aanstekelijke uptempo rock song voor, waarbij ik op mijn stoelzit mee te swingen.
Vervolgens hoor ik "The Punk Was in Me (And It Had Come Out)", een uitstekende rock song met enkele subtiele tempowisselingen, "Something's Missing Inside", de B-kant van "What About Brian" en daarin zet de band me een verrukkelijke punkrock song voor, die in een vrij snel tempo gespeeld wordt.
Verder krijg ik "I've Got a Conflicted Mind" te horen en hierin speelt de band een stevige rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme, die gevolgd wordt door "Bullet Proof", dat door Julie gezongen wordt en ook dit is een lekker in het gehoor klinkende poprock song, die een hoog swing gehalte heeft.

"Brand New Cage" van Billy Childish & CTMF bevat 12 heerlijke poprock songs, waarmee de band me van begin tot eind heeft geboeid en ik kan elke liefhebber van deze muzieksoort dit album dan ook van harte aanraden.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten